کد مطلب:124360 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:131

محل دفن علی
[57]-76- شیخ طوسی رحمه الله با سند خود از ابوطالب نقل كرده است:

از حسن بن علی علیه السلام پرسیدم:امیرمؤمنان علیه السلام را كجا دفن كردید؟ حسن علیه السلام فرمود:در كنار رودخانه. شبانه او را از كنار مسجد اشعث عبور دادیم. امیرمؤمنان [پیش از مرگ] فرمود:مرا در قبر برادرم، هود دفن كنید.

[58]-77- ابوالفرج با سند خود از حسن بن علی خلال، از جد خود نقل كرده است:

به حسن بن علی علیه السلام عرض كردم:امیرمؤمنان علیه السلام را كجا دفن كردید؟ فرمود:شبانه او را بیرون آوردیم و از كنار مسجد اشعث عبور دادیم، تا در بیرون كوفه، كنار غری [دفن كردیم]. [1] .

[59]-78- كلینی رحمه الله با سند خود از امام صادق علیه السلام نقل كرده است:

پس از آن كه امیرمؤمنان علیه السلام درگذشت، حسن، حسین علیهماالسلام و دو نفر دیگر [جنازه ی] او را بیرون آوردند. آنان از كوفه خارج شدند، كوفه را در جانب راست خود قرار دادند و راه صحرا را پیش گرفتند، تا به غری رسیدند، و آن حضرت را دفن كردند، و قبرش را هموار نمودند و برگشتند. [2] .

[60]-79- كلینی رحمه الله با سند خود از صفوان جمال نقل كرده است:

من، عامر و عبدالله بن جذاعه ازدی، نزد امام صادق علیه السلام بودیم، عامر گفت:فدایت شوم!



[ صفحه 89]



مردم گمان می كنند امیرمؤمنان علیه السلام، در رحبه دفن شده است. امام صادق علیه السلام فرمود:نه. عامر عرض كرد:پس كجا دفن شده است؟ امام صادق علیه السلام فرمود:پس از آن كه امیرمؤمنان علیه السلام وفات نمود، حسن علیه السلام [جنازه ی] او را برداشت به پشت كوفه، نزدیك نجف، دست چپ غری، و دست راست حیره آورد و در میان سنگ ریزه های داغ سپید، به خاك سپرد.

راوی می گوید:سپس من به آن جا رفتم. جایی را [دیدم كه] به نظرم رسید قبر آن حضرت است. سپس نزد امام صادق علیه السلام آمدم و به او خبر دادم. آن حضرت 3 بار فرمود:درست فهمیدی، خدا رحمتت كند! [3] .


[1] مقاتل الطالبيين:42.

[2] كافي 458:1 ح 11.

[3] كافي 456:1 ح 5.